Monday, July 11, 2011

Tourists don't know where they've been, travelers don't know where they're going

By Paul Theroux. Yksi lempisanonnoistani. Itsekin tunnen olevani enemmän matkustaja kuin turisti. Matkustan paljon, haluan nähdä ja kokea paljon. Kulttuureja, kaupunkeja, uusia paikkoja, ystäviäni. Tehdä uusia ystävyyksiä. Kerätä muistoja. 

NYC

Joskus joku voisi luulla minun matkustavan matkustamisen takia; tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Tällä hetkellä minulla on tarkka suunnitelma missä ja koska aion matkustaa seuraavan puolen vuoden aikana. Tästä johtuen tuo sanonta ei ehkä pidä juuri nyt paikkaansa minun kohdallani. Toisaalta en koe itseäni millään lailla turistiksi; kammoan turistipaikkoja yli kaiken ja matkustaessani turistikaupungeissa yritän aina tekeytyä paikalliseksi tai expatriaatiksi. Lentokentällä olen kuin kotonani. Nousuja ja laskuja tulee vuodessa parisen kymmentä. Eräs kaverini kirjoitti jokin aika sitten facebook statuksekseen onnen olevan sitä, että on seuraava lentolippu aina sähköpostissa. En tiedä tekeekö kolmekaan lentolippua minua onnellisemmaksi. Minut tekee onnelliseksi kaverieni näkeminen pitkästä aikaa tai tiedossa oleva laatuaika kaveriporukalla. Seuraavat kolme matkaa ovat nyt varattu, kaksi vajaan viikon kaupunkimatkaa ja yksi parin viikon Välimeren valloitus. Näitä odotellessa voi nauttia Suomen kesästä kaikessa rauhassa ja matkustaa sitten syksymmällä.

Photo by Sleepless in Helsinki.

No comments:

Post a Comment